02188557356

تهران، یوسف آباد، خ بیست و سوم (وفاکیش)، خ شهید فراهانی‌پور، بیمارستان محب کوثر، طبقه اول، بخش اتاق عمل نازایی

مرکز ناباروری بهاران / آزمایشگاه / پی جی دی یا PGD چیست؟
۵ دقیقه
پی جی دی

پی جی دی یا PGD چیست؟

آنچه می خوانید...

تعیین جنسیت با پی جی دی ((Preimplantation Genetic Diagnosis روشی ژنتیکی است که امروزه به منظور  شناسایی اختلالات ژنتیکی و کوروموزومی جنین و همچنین برای تعیین جنسیت قبل از بارداری انجام می شود. این تست از طریق IVF قبل از کاشت جنین در رحم انجام می شود. در آزمایش پی جی دی سلول های جنین مورد ارزیابی قرار می گیرند و در نهایت بهترین جنین برای کاشت انتخاب می شود و بارداری صورت می گیرد. در این مقاله همه چیز درباره درصد موفقیت، عوارض و مزایای پی جی دی را بخوانید.

مراحل پی جی دی

کاربردهای پی جی دی (PGD)

یکی از کاربردهای مهم PGD در مواقعی است که یکی از زوجین دارای اختلال ژنتیکی باشند؛ با استفاده از این روش می توان جنین های دارای اختلال ژنتیکی را شناسایی کرد و از انتقال ژن های معیوب به فرزند جلوگیری کرد.

دیگر کاربرد تست پی جی دی را کمک به تعیین جنسیت جنین می دانیم. به این صورت که آی وی اف انجام می شود و سپس جنینی که دارای جنسیت مورد علاقه والدین است، به داخل رحم منتقل می گردد.

نحوه انجام آزمایش پی جی دی

همراه با روشPGD  پروسه لقاح مصنوعی که شامل تحریک تخمدان با استفاده از دارو، برداشت تخمک و لقاح در آزمایشگاه می شود، صورت می گیرد. در تشخیص PGD رویان به 8 سلول تقسیم می شود. مراحل انجام آزمایش PGD عبارتند از:

  • برداشت یک یا دو سلول از رویان
  • کپی کردن DNA با استفاده از واکنش زنجیره ای Polymerase
  • بررسی کردن DNA از طریق تحلیل مولکولی برای تعیین یک ژن معیوب

پس از انجام آزمایش PGD و اطمینان از عدم وجود مشکل در رویان ها، پزشک از طریق تزریق اسپرم به داخل سیتوپلاسم اقدام به کاشت رویان ها می نماید.

چه کسانی می توانند از آزمایش PGD بهره مند شوند؟

این آزمایش به زوجینی که ممکن است ناقل اختلالات ژنتیکی باشند، کمک می کند تا فرزند سالمی داشته باشند. همچنین پدر و مادرهایی که می خواهند فرزندشان حتما پسر یا حتما دختر باشند، می توانند از این روش در کنار سایر روش های بارداری مثل آی یو آی IUI و آی وی اف IVF بهره بگیرند.

برای انجام پی جی دی، شرایط خاصی باید وجود داشته باشد. افرادی که شرایط انجام داده آزمایش PGD را دارند، عبارتند از:

  • افراد ناقل نقص های ژن منفرد
  • افراد بالای 35 سال
  • زنانی که  دارای تجربه سقط های مکرر به علت وجود مشکلات کروموزومی داشته اند.
  • افرادی که با استفاده از IVF هم موفق به باداری نشده اند.

از روش PGD می توان برای تشخیص چه مشکلاتی بهره برد؟

روش PGD برای تشخیص اختلالات کوروموزومی و ژنتیکی کاربرد دارد. ممکن است این مشکلات موجب سقط شدن خود به خودی جنین و بروز نقایص هنگام تولد شود. PGD می تواند در تشخیص مشکلات زیر به افراد کمک کند. این مشکلات عبارتند از:

  • اختلالات وابسته به کوروموزم X
  • اختلالات وابسته به جنس مغلوب
  • اختلالات وابسته به جنس غالب
  • اختلالات ژن منفرد

مزایای آزمایش PGD

  • کاهش احتمال نیاز به آمنیوسنتز در دوران بارداری
  • آگاهی یافتن زوجین از مشکلات برای اقدام به بارداری
  • ترغیب کردن زوجین به داشتن فرزند بیولوژیکی

معایب پی جی دی

  • پی جی دی با تشخیص مشکلات ژنتیکی و کروموزومی در جلوگیری از انتقال بیماری‌ها با نسل های بعد بسیار مفید است اما ممکن است برای تشخیص بعضی از این بیماری ها نیاز به انجام یک سری آزمایش دیگر در طول بارداری هم باشد.
  • برخی از بیماری های ژنتیکی ممکن است در دوران بعد از تولد نشانه های خود را نمایان کنند. طبیعی است که در این گونه موارد هم انجام PGD موفقیت آمیز نخواهد بود.
  • در برخی موارد، افراد برای انجام آزمایش پی جی دی به مراکز غیر مجهزی مراجعه می‌کنند که از آزمایشگاه برخوردار نیستند. این مسئله باعث می شود که شما مجبور باشید هر دفعه جنین را از محل مرکز به آزمایشگاه در رفت و آمد نگه دارید و این مسئله باعث کاهش نرخ موفقیت پی جی دی خواهد شد.

ما در مرکز ناباروری بهاران با در دست داشتن تجهیزات و متخصصان هر سه بخش کلینیک ناباروری، اتاق عمل و آزمایشگاه به شما کمک می کنیم تا بهترین تجربه را از انجام پی جی دی داشته باشید.

تعیین جنسیت با PGD

همان طور که می دانید، در انسان ها اسپرم تعیین کننده جنسیت فرزند است. اسپرم حاوی کوروموزم Y و X می باشد. در صورتی اسپرم حاوی کروموزم X به سمت تخمک برود، نوزاد دختر خواهد شد و اگر اسپرم حاوی کروموزوم Y به سمت تخمک برود، نوزاد پسر خواهد شد.

در صورتی که از روش پی جی دی برای تعیین جنسیت جنین استفاده کنید، احتمال موفقیت آمیز بودن آن بسیار بالا خواهد بود. در PGD زوجین نابارور با استفاده از روش هایی مانند IVF تحت درمان قرار می‌گیرند. در نهایت پس از شکل گیری جنین و قبل از کاشت آن در رحم می توان از روش PGD برای تعیین جنسیت جنین استفاده کرد.

هزینه پی جی دی

علاوه بر هزینه IVF، تعیین جنسیت با پی جی دی هزینه ای اضافی هم دارد. ممکن است این هزینه تحت پوشش بیمه نباشد. بنا بر این بهتر است برای جلوگیری از اتلاف مناع مالی، این اقدام را در بهترین مرکز ناباروری برای پی جی دی انجام دهید و نتیجه موفقیت آمیزی را کسب کنید.

آیا تعیین جنسیت به روش PGD قانونی است؟

تعیین جنسیت با پی جی دی با استفاده از دسته بندی اسپرم و یا نمونه برداری مجاز می باشد و در اکثر کشورها قانونی است.

آیا برای تعیین جنسیت فرزند باید از قبل دارای فرزند باشیم؟

زمانی که از این روش برای جلوگیری از بیماری ژنتیکی استفاده می شود، علت انجام دادن آن پزشکی در نظر گرفته می شود و نداشتن فرزند بلا مانع است.

لوگو کلینیک بهاران

مرکز ناباروری بهاران

در مرکز ناباروری بهاران با حضور کادری مجرب از بهترین متخصصان و تجهیزات کامل آزمایشگاهی و جراحی در سطح کشور، تمامی اقدامات تشخیصی و درمانی ناباروری و کمک باروری از جمله هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی، کورتاژ، میکرواینجکشن، فریز تخمک و اسپرم، انواع مشاوره های ناباروری مردان و زنان، تمامی آزمایش های مربوط به این حوزه و … انجام می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *