02188557356

تهران، یوسف آباد، خ بیست و سوم (وفاکیش)، خ شهید فراهانی‌پور، بیمارستان محب کوثر، طبقه اول، بخش اتاق عمل نازایی

۶ دقیقه
مشاوره ناباروری برای خانم ها

مشاوره ناباروری زنان

آنچه می خوانید...
زن نابارور

مشکل ناباروری زنان از گذشته تاکنون وجود داشته است و دلایل مختلفی برای این مسئله وجود دارد. اما پیشرفت علم و تکنولوژی امروزی باعث درمان این مسئله گردیده است و افراد می‌ توانند با تشخیص به موقع و درمان های دارویی یا استفاده از روش های نوین پزشکی ناباروری را درمان کرده و حس خوب پدر یا مادر شدن را بچشند. ناباروری یکی از مشکلاتی است که در دنیای امروز بسیاری از خانم ها و آقایان را درگیر کرده است و باعث بروز مشکلات مختلفی مانند اضطراب و نگرانی یا اختلافات خانوادگی شده است. اگر به دلیل ناباروری زندگی سختی می گذرانید بهتر است به یک مرکز مشاوره ناباروری مراجعه کرده و از کمک‌ آن ها برای درمان بهره مند شوید. زیرا روش های بسیاری مانند استفاده از دارو یا فناوری های جدید برای درمان ناباروری زنان وجود دارد که در این مراکز ارائه داده خواهد شد.

ناباروری زنان چیست؟

زمانی که یک خانم بدون رعایت نکات پیشگیری به مدت یک سال باردار نمی شود ممکن است دچار ناباروری باشد. در واقع احتمال بارداری یک خانم سالم در یک سال حدود ۹۰ درصد و در بازه یک ماهه سیکل قاعدگی احتمال بارداری نزدیک به ۲۵ درصد است.

به طور کلی می‌ توان گفت حدود ۱۵ درصد از زوج ها با مشکل ناباروری مواجه هستند و پزشکان دلایل بسیار زیادی برای این موضوع پیدا کرده اند. با این وجود حدود ۱۵ درصد از دلایل مرتبط با ناباروری زنان  همچنان شناخته نشده است.

افزایش سن یکی از اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین دلایل ناباروری زنان است و معمولاً بهترین سن برای بارداری خانم ها حدود 20 تا 25 سالگی تعیین شده است. بنابراین بهتر است برای بارداری سن را به عنوان یک فاکتور اصلی در نظر بگیرید و برنامه‌ریزی‌ های درستی داشته باشید.

سن مناسب بارداری برای زنان چه زمانی است؟

همانطور که گفته شد سن یکی از مهم ترین فاکتورها برای باروری است. افزایش سن علاوه بر آنکه باعث ناباروری زنان می گردد، موجب می‌ شود پاسخگویی به درمان های آزمایشگاهی مانند IVF بسیار پایین بیاید. همچنین افزایش سن مشکلات دیگری مانند سقط جنین یا بیماری های ژنتیکی و مادرزادی را در پی دارد. به همین دلیل تمامی موارد این چنینی باعث می شود تا احتمال باروری در خانم ها کمتر شود.

البته از دیگر مشکلاتی که افزایش سن برای باروری ایجاد می کند تاثیرگذاری بر روی ذخیره تخمدان ها است که باعث کاهش آن می‌ شود. همچنین تخمک گذاری را دچار اختلال کرده و کیفیت آن را نیز کاهش می‌ دهد.

توضیحات دکتر آتوسا عزیزخانی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در مورد تاثیر سن بر ناباروری زنان

یکی دیگر از مشکلات ناباروری زنان لوله های رحمی هستند که معمولاً عفونت های لگنی که نوعی بیماری به حساب می آیند و علائم خاصی ندارند باعث ایجاد چسبندگی و بسته شدن آن ها می شوند. علاوه بر این موارد جراحی های لگنی و بیماری‌ هایی مانند آندومتریوز یا احتمال وجود توده های رحمی برای ناباروری خانم ها تاثیرگذار است.

تمام موارد فوق باعث بروز بیماری‌ های مختلف مانند بیماری های سیستمیک، اختلالات هورمونی یا متابولیک و چاقی در خانم ها و نیز باعث ناباروری زنان خواهد شد.

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد ناباروری زنان باید بدانید آن است که بسیاری از خانم‌ ها بر این باورند که داشتن سیکل قاعدگی منظم تضمینی برای باروری است. اما این تصور کاملاً اشتباه است و نمی توان با اطمینان در مورد آن صحبت کرد. 

چه زمانی باید برای مشاوره بارداری اقدام کرد؟

به طور کلی می‌ توان گفت اگر تصمیم به بارداری گرفته اید و تمامی قواعد کلی مانند نزدیکی مناسب یا عدم جلوگیری را رعایت کرده اید؛ اما پس از گذشت یک سال موفق به بارداری نشده اید باید حتماً به یک مرکز خوب برای مشاوره ناباروری زنان مراجعه نمایید. در این مراکز پس از انجام معاینات، بررسی ها و مشاوره‌ های مختلف مشکل مشخص شده و درمان آغاز می شود. ناگفته نماند خانم هایی که بالاتر از ۳۵ سال سن دارند باید شش ماه برای باروری صبر کنند و در صورت عدم بارداری به مراکز مشاوره مراجعه نمایند.

اگر یکی از زوجین سابقه بیماری های خاص یا جراحی های مربوط به لگن را دارد، خانم باید قبل از هر اقدامی مشاوره ناباروری را انجام دهد تا بررسی های مورد نیاز صورت گیرد. زیرا این موارد احتمال نازایی را افزایش خواهد داد. برای مثال می‌ توان گفت خانم هایی که دچار تخمدان پلی کیستیک هستند یا سابقه این بیماری را دارند و همچنین مردانی که جراحی واریکوسل داشته اند باید مورد بررسی قرار بگیرند.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود زوجینی هستند که در خانواده سابقه ناباروری دارند. این افراد باید سریعا به مرکز مشاوره ناباروری مراجعه کرده و بررسی‌ های لازم را انجام دهند‌. همچنین افرادی که می خواهند فرزندآوری را برای مدت مشخصی عقب بیندازند باید برای اطمینان از سلامتی و عدم وجود هرگونه مشکلی با پزشک مشورت نمایند. اکیداً توصیه می‌ شود افرادی که تا سال های طولانی قصد باروری ندارند یا که در سنین بالایی قرار دارند، نیاز به مشاوره دارند.

چه کسانی باید سریعاً به مشاور ناباروری زنان مراجعه نمایند؟

بعضی از افراد شرایط ویژه‌ ای دارند که باید سریعاً به پزشک مراجعه نموده و مورد معاینه قرار گیرند تا درمان های مربوطه را شروع کنند. این شرایط عبارتند از:

  • افرادی که سابقه جراحی داشته یا سابقه عفونت های خطرناک دارند باید به پزشک مراجعه کنند.
  • خانم هایی که دچار رویش غیرطبیعی مو یا افزایش و ضخیم شدن موهای بدن شده اند، ممکن است دچار اختلالات هورمونی باشند بنابراین باید قبل از بارداری به پزشک مراجعه نمایند.
  • همانطور که گفته شد اگر در خانواده هر یک از زوجین سابقه ناباروری وجود داشته باشد باید قبل از هر اقدام یا تصمیمی به مرکز ناباروری زنان مراجعه شود.
  • خانم هایی که معمولاً در سیکل قاعدگی آن ها نظم مشخصی وجود ندارد نیز نیاز به مشاوره ناباروری دارند‌.
  • خانم هایی که بالای ۳۵ سال سن دارند برای باروری باید حتماً مورد معاینه قرار بگیرد.

اهمیت مشاوره برای درمان ناباروری زنان

زمانی که خانمی دچار ناباروری می شود نیاز به حمایت بیشتری داشته و این حمایت بهتر است اول از طرف همسر او انجام شود. می‌ توان گفت درمان با همدلی و مشارکت فعال هر دو طرف امکان پذیر است و این افراد در درجه اول باید به بهترین مرکز مشاوره ناباروری زنان مراجعه کرده و مورد ارزیابی قرار بگیرند تا مشاوران و پزشکان حاضر در آن با تشخیص صحیح، مشکل را پیدا کنند و با درمان به موقع مسئله را به طور کامل برطرف نمایند. پس بهتر است برای درمان ناباروری حتماً به پزشک حاذق و باتجربه مراجعه نمایید.

لوگو کلینیک بهاران

مرکز ناباروری بهاران

در مرکز ناباروری بهاران با حضور کادری مجرب از بهترین متخصصان و تجهیزات کامل آزمایشگاهی و جراحی در سطح کشور، تمامی اقدامات تشخیصی و درمانی ناباروری و کمک باروری از جمله هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی، کورتاژ، میکرواینجکشن، فریز تخمک و اسپرم، انواع مشاوره های ناباروری مردان و زنان، تمامی آزمایش های مربوط به این حوزه و … انجام می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *