02188557356

تهران، یوسف آباد، خ بیست و سوم (وفاکیش)، خ شهید فراهانی‌پور، بیمارستان محب کوثر، طبقه اول، بخش اتاق عمل نازایی

مرکز ناباروری بهاران / بیماری های زنان / زخم دهانه رحم چه ارتباطی با ناباروری دارد؟
۶ دقیقه
ناباروری و زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم چه ارتباطی با ناباروری دارد؟

آنچه می خوانید...

زخم دهانه رحم معمولا نمی تواند وارد رحم شود زیرا سیستم ایمنی مخاط دهانه رحم از ورود میکروب ها و عفونت ها به داخل رحم جلوگیری می کند. اما زمانی که میزان عفونت شدید باشد و بیمار رابطه جنسی محافظت شده نداشته باشد امکان انتقال عفونت به داخل رحم وجود دارد. چنان چه میکروب ها وارد رحم و لوله شوند. مقدمات عفونت و چسبندگی رحم فراهم می شود و اگر درمان به موقع انجام نگیرد منجر به التهاب رحم و انسداد لوله می شود. پزشکان معمولا برای بررسی علت ناباروری، ابتدا بیمار را معاینه و تست پاپ اسمیر را انجام می دهند. بدین ترتیب پزشک رحم را از لحاظ سلامت مورد بررسی قرار می دهد.

زخم دهانه رحم چیست؟

رحم عضوی است که بعد از واژن در بدن قرار گرفته است. بالاترین قسمت واژن که داخل بدن قرار دارد دهانه یا ابتدای رحم می باشد. ترشحات دهانه رحم عموما صورتی رنگ می باشد. زخم دهانه رحم یا سرویسیت زمانی به وجود می آید که رنگ صورتی مخاط رحم قرمز رنگ شود. سرویسیت زمانی اتفاق می افتد که لایه ی داخلی رحم به سمت خارج کشیده شود. اگر برای درمان سرویسیت اقدام نکنید منجر به سرطان، عفونت لگن، نازایی و … می شود.

علل ایجاد زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه رحم به علل مختلفی ایجاد می شود که عبارتند از:
· یکی از رایج ترین علل زخم دهانه رحم بیماری اچ پی وی است که معمولا از طریق رابطه ی جنسی محافظت نشده انتقال پیدا می کند.
· ممکن است باکتری هایی در واژن وجود داشته باشد و بیمار نسبت به آن بی اهمیت باشد و آن را درمان نکند. در نتیجه باکتری ها موجب زخم دهانه رحم می شوند.
· برخی از افراد به نوار بهداشتی به ویژه تامپون حساسیت دارند و این مشکل سبب بروز سرویسیت می شود.
· برخی از زنان به نوع پلاستیک کاندوم و نابود کننده های اسپرم حساسیت دارند. بدین ترتیب دچار زخم و ناراحتی در رحم می شوند.
· آیو دی یکی از ابزار جلوگیری از بارداری است که منجر به عفونت و زخم می شود.

بیشتر بخوانید: از کجا مشاوره ناباروری زنان بگیریم؟

علائم زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه رحم اصولا علائم خاصی ندارد و پزشک با بررسی دوره ای پاپ اسمیر متوجه ی التهاب و زخم در دهانه رحم می شود. برخی از بانوان دارای علائمی هستند که عبارتند از:
· برخی از بانوانی که مبتلا به زخم دهانه رحم هستند به هنگام ادرار دچار درد می شود و گاهی به هنگام رابطه ی جنسی دچار خونریزی واژن می شوند.
· گاهی اوقات فرد به طور غیر طبیعی متوجه لکه و خونریزی در واژن می شود.
· افزایش ترشحات واژن با رنگ سفید یا خاکستری
· گاهی اوقات زخم دهانه رحم شدید است فرد متوجه ی ترشحات عفونی و چرکی می شود.

پزشک چگونه متوجه زخم دهانه رحم می شود؟

اگر فردی متوجه علائم ذکر شده در قسمت قبلی شد باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کند. پزشک برای تشخیص زخم دهانه رحم از دستگاه اسپکولوم استفاده می کند. پزشک زنان برای اطمینان از تشخیص خود از بیمار تست پاپ اسمیر می گیرد. چنانچه آزمایش پاپ اسمیر نتایج غیر طبیعی و مشکوکی را نشان دهد پزشک از بافت دهانه رحم بیوپسی می گیرد و آن را به آزمایشگاه ارسال می کند. گاهی اوقات پزشک برای بررسی نوع عفونت واژن مانند عفونت باکتریایی از ترشحات واژن نیز نمونه برداری می کند.

درمان زخم دهانه رحم بدون فریز

پزشک متخصص با توجه به شرایط و سابقه درمانی بیمار برای درمان زخم دهانه رحم از روش های مختلفی استفاده می کند. یکی از ساده ترین روش های درمانی استفاده از داروی آنتی بیوتیک برای رفع عفونت می باشد. در برخی از مواقع زخم رحم دلایل عفونی ندارد و به دلیل حساسیت ایجاد شده است در این مواقع فرد اگر باردار باشد بهتر است پس از پایان بارداری اقدام به درمان کند. یکی از روش های درمان سرویسیت فریز کردن می باشد که عوارض زیادی دارد از این رو در مواقع خاص از روش فریز کردن استفاده می شود. برخی زنانی که دچار التهاب در ناحیه ی لگن هستند و افرادی که قاعدگی های شدید دارند به هیچ عنوان نباید از روش فریز کردن برای درمان آن ها استفاده شود. اگر سرویسیت مشکلات و عوارض حادی را از خود بروز داد پزشک برای بررسی بیشتر باید از کولپوسکوپی استفاده کند. در کولپوسکوپی، متخصص با استفاده از روش های خاصی بلافاصله مشکل را تشخیص خواهد داد.

بیشتر بخوانید: پولیپ رحم چیست؟

پیشگیری از سرویسیت

برای جلوگیری از به وجود آمدن زخم دهانه رحم باید مواردی را رعایت کنید که عبارتند از:
· یکی از مهم ترین راهکارهای جلوگیری از زخم دهانه رحم برقراری رابطه جنسی با یک شریک جنسی و استفاده از کاندوم است. از کاندوم ها و نوار بهداشتی های عطری به هیچ وجه استفاده نکنید زیرا موجب تحریک دهانه رحم می شوند.
· روش درست استفاده از تامپون را یاد بگیرید در صورتی که تامپون ها را به درستی از رحم خارج نکنید و خوب تمیز نکنید سبب بروز عفونت و زخم دهانه رحم می شود.
· در دوره های مشخص برای انجام تست پاپ اسمیر به پزشک مراجعه کنید.
· تمام نکات بهداشتی مربوط به استفاده از نوار بهداشتی، رابطه جنسی و … را رعایت کنید.

آیا زخم دهانه رحم موجب نازایی می شود؟

یکی از آزمایش های قبل از بارداری معاینه رحم و بررسی زخم دهانه رحم می باشد. بسیاری از زنان در طول عمر خود دوست دارند تا فرزندی داشته باشند. به همین جهت خانم ها باید به رحم خود به عنوان یکی از اعضای اصلی بدن توجه ویژه ای داشته باشند.. از این رو چنان چه خانمی دچار زخم در دهانه رحم خود بود باید قبل از بارداری آن را درمان کند. سرویسیت در اغلب موارد مشکل نگران کننده ای نیست و به آسانی درمان می شود علاوه بر این مشکلی برای بارداری ایجاد نمی کند. بسیاری از متخصصان عقیده دارند که خارج شدن مخاط دهانه رحم یک حالت کاملا طبیعی است و معمولا خانم هایی با سطح هورمون های بالا، زنان باردار و افرادی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند دچار اکتروپیون می شوند. برای درمان این مشکل از روش های مختلفی اعم از سوزاندن، فریز کردن و جراحی استفاده می شود. به طور کلی اگر اکتروپیون با عفونت همراه نباشد نیازی به درمان ندارد.

سخن پایانی

برای جلوگیری از مشکلات ناباروری در آینده سعی کنید اقدامات پیش گیرنده را طبق توصیه بهترین پزشکان ناباروری رعایت کنید. در صورتی که هرگونه مشکل ناباروری چه از سوی مردان و چه از سوی زنان داشتید، می توانید به بهترین مرکز ناباروری در تهران مراجعه کرده و از خدمات آنان بهره بگیرید.

لوگو کلینیک بهاران

مرکز ناباروری بهاران

در مرکز ناباروری بهاران با حضور کادری مجرب از بهترین متخصصان و تجهیزات کامل آزمایشگاهی و جراحی در سطح کشور، تمامی اقدامات تشخیصی و درمانی ناباروری و کمک باروری از جمله هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی، کورتاژ، میکرواینجکشن، فریز تخمک و اسپرم، انواع مشاوره های ناباروری مردان و زنان، تمامی آزمایش های مربوط به این حوزه و … انجام می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *